ירמיהו פרק לז

ביאור ושננתם עם חלק מההערות לספר ירמיהו פרק לז'.

מערכת אוצר התורה - ושננתם ניסן תשע"ח

ירמיהו פרק לז

(א) וַיִּמְלָךְ מֶלֶךְ צִדְקִיָּהוּ בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ צדקיהו, בנו של יאשיהו, מלך על ממלכת יהודה.[1] הנביא כתב את הדברים כדי לומר שנבואות הפורענות עליהם הוא ניבא התחילו להתקיים,[2] תַּחַת כָּנְיָהוּ בֶּן יְהוֹיָקִים צדקיהו מלך במקומו של יהויכין בן יהויקים,[3] אֲשֶׁר הִמְלִיךְ נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל בְּאֶרֶץ יְהוּדָה צדקיהו הומלך על ידי נבוכדנצר מלך בבל למלך על ממלכת יהודה[4]: (ב) וְלֹא שָׁמַע הוּא וַעֲבָדָיו וְעַם הָאָרֶץ אֶל דִּבְרֵי יְקֹוָק אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא צדקיהו, עבדיו, וכל העם לא קיבלו את דברי הנבואה של ה' שנאמרו על ידי ירמיהו הנביא והם לא חזרו בתשובה[5]: (ג) וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ אֶת יְהוּכַל בֶּן שֶׁלֶמְיָה וְאֶת צְפַנְיָהוּ בֶן מַעֲשֵׂיָה הַכֹּהֵן אֶל יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא צדקיהו המלך שלח את יהוכל בן שלמיה ואת צפניה בן מעשיה הכהן אל ירמיהו הנביא,[6] לֵאמֹר כך אמר צדקיהו לירמיהו על ידי שליחיו:[7] הִתְפַּלֶּל נָא בַעֲדֵנוּ אֶל יְקֹוָק אֱלֹהֵינוּ תתפלל עכשיו עלינו לפני ה' אלוקינו[8]: (ד) וְיִרְמְיָהוּ בָּא וְיֹצֵא בְּתוֹךְ הָעָם ירמיהו הלך בתוך העם (כפי שיוסבר בצלע הבאה),[9] וְלֹא נָתְנוּ אֹתוֹ בֵּית הַכְּלוּא ולא שמו את ירמיהו בבית הסוהר. כאשר צדקיהו הומלך למלך, הוא ציווה להוציא את ירמיהו מבית הסוהר[10]: (ה) וְחֵיל פַּרְעֹה יָצָא מִמִּצְרָיִם מחנה צבאו של פרעה יצא ממצרים כדי לעזור לצדקיהו במלחמתו נגד בבל,[11] וַיִּשְׁמְעוּ הַכַּשְׂדִּים הַצָּרִים עַל יְרוּשָׁלִַם אֶת שִׁמְעָם הכשדים (שהיוו את השדרה של צבא בבל) שמעו על גבורתם של החיילים המצרים,[12] וַיֵּעָלוּ מֵעַל יְרוּשָׁלִָם חיילי בבל הסתלקו מעל ירושלים[13]: (ו) וַיְהִי דְּבַר יְקֹוָק אֶל יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא היה דבר נבואה מאת ה' אל ירמיהו הנביא,[14] לֵאמֹר כך אמר ה' בדברי נבואתו[15]: (ז) כֹּה אָמַר יְקֹוָק אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כך אמר ה' אלוקי ישראל:[16] כֹּה תֹאמְרוּ אֶל מֶלֶךְ יְהוּדָה הַשֹּׁלֵחַ אֶתְכֶם אֵלַי לְדָרְשֵׁנִי כך תאמרו לצדקיהו מלך יהודה ששלח אתכם אלי כדי להתפלל עליכם,[17] הִנֵּה חֵיל פַּרְעֹה הַיֹּצֵא לָכֶם לְעֶזְרָה שָׁב לְאַרְצוֹ מִצְרָיִם מחנה צבאו של פרעה שיצא לעזרתכם חזר למצרים, ארצו של פרעה, והוא לא יחזור לעזור לכם[18]: (ח) וְשָׁבוּ הַכַּשְׂדִּים וְנִלְחֲמוּ עַל הָעִיר הַזֹּאת הכשדים יחזרו להילחם בעיר הזאת, בירושלים,[19] וּלְכָדֻהָ וּשְׂרָפֻהָ בָאֵשׁ והם יכבשו את העיר ירושלים וישרפו אותה באש[20]: (ט) כֹּה אָמַר יְקֹוָק כך אמר ה':[21] אַל תַּשִּׁאוּ נַפְשֹׁתֵיכֶם לֵאמֹר אל תפתו את עצמם באמירת הדברים הבאים:[22] הָלֹךְ יֵלְכוּ מֵעָלֵינוּ הַכַּשְׂדִּים (אל תתפתו לומר) הכשדים יסתלקו מעלינו, הכשדים יפסיקו להילחם נגדנו,[23] כִּי לֹא יֵלֵכוּ שהרי הם לא יסתלקו מעליכם, הם לא יפסיקו להילחם נגדכם[24]: (י) כִּי אִם הִכִּיתֶם כָּל חֵיל כַּשְׂדִּים הַנִּלְחָמִים אִתְּכֶם שהרי אפילו אם אתם תכו את כל מחנה צבא כשדים שנלחמים נגדכם,[25] וְנִשְׁאֲרוּ בָם אֲנָשִׁים מְדֻקָּרִים ויישארו בין חיילי צבא בבל רק חיילים שהצלחתם לדקור אותם בחרב, יישארו מבין חיילי בבל רק חיילים פצועים,[26] אִישׁ בְּאָהֳלוֹ יָקוּמוּ כל אחד מחיילי בבל הפצועים יקום בתוך אוהלו,[27] וְשָׂרְפוּ אֶת הָעִיר הַזֹּאת בָּאֵשׁ וכל הפצועים ישרפו את העיר ירושלים באש. הנביא הגזים בכוונה בנבואתו ואמר שאפילו אם צדקיהו וחייליו יצליחו לנחול נצחונות בקרבות מסויימים, חיילי בבל עדיין יצליחו לשרוף את ירושלים[28]: (יא) וְהָיָה בְּהֵעָלוֹת חֵיל הַכַּשְׂדִּים מֵעַל יְרוּשָׁלִָם מִפְּנֵי חֵיל פַּרְעֹה כאשר מחנה הצבא של חילי בבל הסתלק מעל ירושלים היות והם חששו מפני מחנה הצבא של פרעה[29]: (יב) וַיֵּצֵא יִרְמְיָהוּ מִירוּשָׁלִַם לָלֶכֶת אֶרֶץ בִּנְיָמִן (כאשר חיילי בבל הסתלקו מירושלים) ירמיהו יצא מירושלים כדי ללכת אל חבל הארץ שהייתה בנחלת שבט בנימין,[30] לַחֲלִק מִשָּׁם בְּתוֹךְ הָעָם ירמיהו רצה לנצל את היציאה של אנשים רבים מהעיר כדי שגם הוא יוכל לצאת בתוך ההמון בלי שישימו לב שהוא יוצא.[31] כל עוד הכשדים התכוננול להילחם על העיר ירושלים, ירמיהו נמנע מלצאת את העיר, כדי שהוא יוכל להתפלל לה' שהעיר לא תיכבש[32]: (יג) וַיְהִי הוּא בְּשַׁעַר בִּנְיָמִן כאשר ירמיהו הגיע לאחד משערי ירושלים שנקרא "שער בנימין", היו והיו יוצאים דרכו לנחלת שבט בנימין,[33] וְשָׁם בַּעַל פְּקִדֻת וּשְׁמוֹ יִרְאִיָּיה בֶּן שֶׁלֶמְיָה בֶּן חֲנַנְיָה היה אדם ממונה על שער בנימין ששמו היה יראיה בן שלמיה בן חנניה ותפקידו היה למנוע מתושבי ירושלים לצאת מהעיר, שמא הם ילקחו בשבי על ידי הכשדים,[34] וַיִּתְפֹּשׂ אֶת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר יראיה תפס את ירמיהו בחוזקה ואמר לו:[35] אֶל הַכַּשְׂדִּים אַתָּה נֹפֵל אתה נשמע אל הכשדים, אתה יוצא מעיר על מנת להיכנע לכשדים[36]: (יד) וַיֹּאמֶר יִרְמְיָהוּ ירמיהו אמר ליראיה: שֶׁקֶר הדברים שאתה אומר הם דברי שקר![37] אֵינֶנִּי נֹפֵל עַל הַכַּשְׂדִּים אינני הולך להישמע אל הכשדים, אינני הולך להיכנע לכשדים,[38] וְלֹא שָׁמַע אֵלָיו יראיה לא קיבל את דבריו של ירמיהו, הוא לא האמין לדבריו של ירמיהו,[39] וַיִּתְפֹּשׂ יִרְאִיָּיה בְּיִרְמְיָהוּ וַיְבִאֵהוּ אֶל הַשָּׂרִים יראיהו תפס את ירמיהו והביא אותו לשאר השרים[40]: (טו) וַיִּקְצְפוּ הַשָּׂרִים עַל יִרְמְיָהוּ וְהִכּוּ אֹתוֹ השרים כעסו על ירמיהו והכו אותו,[41] וְנָתְנוּ אוֹתוֹ בֵּית הָאֵסוּר בֵּית יְהוֹנָתָן הַסֹּפֵר הם שמו את ירמיהו בבית האסורים שבביתו של יהונתן הסופר,[42] כִּי אֹתוֹ עָשׂוּ לְבֵית הַכֶּלֶא היות והם הפכו את ביתו של יהונתן לבית כלא[43]: (טז) כִּי בָא יִרְמְיָהוּ אֶל בֵּית הַבּוֹר וְאֶל הַחֲנֻיוֹת שהרי משם בא ירמיהו לבית הבור שנמצא בתוך החנויות, ירמיהו הגיע לבית הבור בביתו של יהונתן שהיה מוקף בחנויות מסחר,[44] וַיֵּשֶׁב שָׁם יִרְמְיָהוּ יָמִים רַבִּים ירמיהו ישב שם לאורך תקופה ארוכה[45]: (יז) וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ וַיִּקָּחֵהוּ צדקיהו מלך יהודה שלח שליחים על מנת להביא אליו את ירמיהו,[46] וַיִּשְׁאָלֵהוּ הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ בַּסֵּתֶר צדקיהו שאל את ירמיהו בעוד ירמיהו היה בביתו ובלי שמישהו ראה אותם מדברים יחד,[47] וַיֹּאמֶר כך שאל צדקיהו את ירמיהו: הֲיֵשׁ דָּבָר מֵאֵת יְקֹוָק האם יש דבר נבואה חדש מאת ה',[48] וַיֹּאמֶר יִרְמְיָהוּ ירמיהו ענה לצדקיהו: יֵשׁ יש נבואה שנאמרה לי לאחרונה,[49] וַיֹּאמֶר ירמיהו אמר לצדקיהו:[50] בְּיַד מֶלֶךְ בָּבֶל תִּנָּתֵן אתה עתיד להימסר בידיו של מלך בבל[51]: (יח) וַיֹּאמֶר יִרְמְיָהוּ אֶל הַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ ירמיהו שאל את צדקיהו המלך: מֶה חָטָאתִי לְךָ וְלַעֲבָדֶיךָ וְלָעָם הַזֶּה במה חטאתי לך, לעבדך, ולכל העם הזה,[52] כִּי נְתַתֶּם אוֹתִי אֶל בֵּית הַכֶּלֶא שבגלל חטא זה שמתם אותי בבית הכלא[53]: (יט) וְאַיֵּה נְבִיאֵיכֶם אֲשֶׁר נִבְּאוּ לָכֶם והיכן נביאי השקר שהתנבאו לכם,[54] לֵאמֹר כך אמרו נביאי השקר בשעה שהם התנבאו:[55] לֹא יָבֹא מֶלֶךְ בָּבֶל עֲלֵיכֶם וְעַל הָאָרֶץ הַזֹּאת מלך בל לא יבא להילחם אתכם והוא לא יבא לארץ יהודה[56]: (כ) וְעַתָּה מאחר שאני צודק בדברי נבואתי ונביאי השקר הטעו אתכם (וממילא לא חטאתי לך ולעם),[57] שְׁמַע נָא אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ אדוני המלך, תשמע עכשיו את דברי,[58] תִּפָּל נָא תְחִנָּתִי לְפָנֶיךָ אני מבקש שבקשתי תתקבל עכשיו אצלך,[59] וְאַל תְּשִׁבֵנִי בֵּית יְהוֹנָתָן הַסֹּפֵר וְלֹא אָמוּת שָׁם ואל תחזיר אותי לכלא שבבית יהונתן הסופר כדי שלא אמות שם מצער המאסר[60]: (כא) וַיְצַוֶּה הַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ צדקיהו המלך ציווה את עבדיו, וַיַּפְקִדוּ אֶת יִרְמְיָהוּ בַּחֲצַר הַמַּטָּרָה העבדים אסרו את ירמיהו בחצר המטרה, שם התנאים נוחים יותר מאשר בית האסורים שבבית יהונתן הסופר,[61] וְנָתֹן לוֹ כִכַּר לֶחֶם לַיּוֹם מִחוּץ הָאֹפִים עַד תֹּם כָּל הַלֶּחֶם מִן הָעִיר צדקיהו גם שיפר את תנאיו של ירמיהו על ידי שציווה את עבדיו לתת לו משוק האופים כיכר לחם אחת בכל יום לפני שייגמר הלחם מהשווקים שבעיר (מחמת הרעב),[62] וַיֵּשֶׁב יִרְמְיָהוּ בַּחֲצַר הַמַּטָּרָה ירמיהו הסכים לשבת בבית האסורים שבחצר המטרה ולא ביקש שיוציאו אותו גם משם[63]:

 

[1] תרגום. רד"ק: כתוב בפסוק לשון שהתחיל למלוך מלך, היות ותקופת מלכותו של יהויכין לא הייתה נחשבת ממש למלוכה, היות והוא מלך רק שלושה חודשים.

[2] רש"י.

[3] תרגום.

[4] תרגום.

[5] תרגום. עיין אוצר מפרשי התנ"ך על ספר מלכים, באוצא המאמרים, שם הרחבנו בדמותו של צדקיהו.

[6] תרגום.

[7] על פי הגר"א בפירושו ליהושה א,א.

[8] תרגום.

[9] תרגום.

[10] מצודות.

[11] תרגום + רד"ק. צדקיהו מרד במלך בבל לאחר שנבוכדנצר השביע אותו שיעבוד אותו, ולאחר שנבוכדנצר שלח את חייליו כדי להילחם בצדקיהו ולדכא את המלך, צדקיהו שלח שליחים אל מלך מצרים כדי שיבוא לעזור לו.

[12] מצודות.

[13] תרגום.

[14] תרגום.

[15] על פי הגר"א בפירושו ליהושה א,א.

[16] תרגום.

[17] מצודות.

[18] תרגום + מצודות. רש"י כתב בשם חז"ל שצבא מצרים הגיע לארץ ישראל בספינות, וה' הביא רוחות שהעמידו גלים גבוהים, וכאשר המצרים ראו את הגלים הגבוהים הם אמרו זה לזה שה' שהטביע את אבותיהם בים סוף הוא שגורם לגלים הגבוהים הללו ולכן הם חזרו למצרים.

[19] תרגום.

[20] תרגום.

[21] תרגום.

[22] מצודות.

[23] תרגום.

[24] תרגום.

[25] תרגום + מצודות.

[26] תרגום.

[27] מצודות.

[28] תרגום.

[29] תרגום + מצודות.

[30] תרגום.

[31] תרגום.

[32] רש"י. תרגום: הכוונה היא שירמיהו יצא מהעיר לכיוון הנחלה שהיה לו בתוך העם. רד"ק הביא את מדרש חז"ל שירמיהו רצה ליטול חלק עם הכהנים בענתות.

[33] רד"ק וכתב אפשרות נוספות שייתכן שהשער עצמו היה בנחלת שבט בנימין.

[34] רד"ק. כמו כן כתב שחניה היה חנניה בן עזור, נביא השקר שירמיהו יצא נגד נבואות השקר שהוא אמר לעם, ולכן הוא אמר לנכדו להתנקם בירמיהו.

[35] מצודות.

[36] תרגום.

[37] מצודות.

[38] תרגום.

[39] תרגום.

[40] תרגום.

[41] תרגום.

[42] תרגום.

[43] מצודות.

[44] מצודות. מהר"י קרא: בית האסורים היה ליד החנויות.

[45] תרגום.

[46] תרגום.

[47] תרגום.

[48] מצודות.

[49] מצודות.

[50] מצודות.

[51] מצודות.

[52] תרגום.

[53] מצודות.

[54] תרגום.

[55] על פי הגר"א בפירושו ליהושע א,א.

[56] תרגום.

[57] מצודות. עיין אוצר מפרשי התנ"ך על ספר בראשי באוצר המאמרים, שם הרחבנו במשמעות המילה "עתה" במקרא, וכן ראה מילון אוצר מפרשי התנ"ך.

[58] תרגום.

[59] תרגום.

[60] מצודות.

[61] מצודות.

[62] מצודות. רד"ק כתב בשם חז"ל שהיו נותנים לו פת סובין.

[63] מצודות.