תהילים פרק יב

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק יב אוצר המקרא הוא קיצור של אוצר מפרשי התנ"ך

מערכת אוצר התורה | כ"ד סיון תשפ"ה

תהלים פרק יב

(א) לַמְנַצֵּחַ עַל הַשְּׁמִינִית מִזְמוֹר לְדָוִד המזמור הזה נמסר ללוי שהיה מתאמץ בשירה והיה מנגן בכינור שהיו לו שמונה מיתרים.[1] מזמור זה נכתב על ידי דוד על מצב עתידי, בו הרשעים יציקו לעניים ומסכנים[2]: (ב) הוֹשִׁיעָה ה' כִּי גָמַר חָסִיד ה'! צריך שתביא ישועה, היות ואין יותר אנשים צדיקים,[3] כִּי פַסּוּ אֱמוּנִים מִבְּנֵי אָדָם וכבר אבדו אנשים עם אמונה[4]: (ג) שָׁוְא יְדַבְּרוּ אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ כל אחד יאמר לחברו דברי שקר,[5] שְׂפַת חֲלָקוֹת הם כביכול מדברים דברים רכים, אך הם באמת אינם מתכוונים לכך,[6] בְּלֵב וָלֵב יְדַבֵּרוּ הם מראים את עצמם כאילו שבליבם יש להם דברים טובים, אך באמת הם חושבים דברים רעים בלב. הם לא אומרים את מה שהם חושבים[7]: (ד) יַכְרֵת ה' כָּל שִׂפְתֵי חֲלָקוֹת אני מתפלל שה' יכרית את כל מי שמדבר דיבורים רכים, אך הוא באמת איננו מתכוון לכך,[8] לָשׁוֹן מְדַבֶּרֶת גְּדֹלוֹת ואני גם מתפלל שה' יכרית את מי שמדבר דברים גבוהים, כמו הבטחות גדולות, ואיננו מתכוון למה שהוא אומר[9]: (ה) אֲשֶׁר אָמְרוּ לִלְשֹׁנֵנוּ נַגְבִּיר שְׂפָתֵינוּ אִתָּנוּ הרשעים אמרו שבזכות הלשון שלהם שיודעת לשכנע אחרים בשקרים שהם אומרים, הם יגבירו את דיבוריהם, ויאמרו כל מה שהם רוצים, על מנת להכשיל עוד אנשים,[10] מִי אָדוֹן לָנוּ כיוון שאין מי ששולט עלינו (ולכן אנחנו יכולים לומר ככל העולה על רוחנו[11]: (ו) מִשֹּׁד עֲנִיִּים בגלל שהרשעים שודדים את העניים, החלשים,[12] מֵאַנְקַת אֶבְיוֹנִים ובגלל שה' שומע את הצווחות של האביונים כאשר הרשעים שודדים אותם,[13] עַתָּה אָקוּם יֹאמַר ה' ה' אמר שהוא עכשיו כביכול יתעורר (פסוק זה נאמר על ידי נבואה),[14] אָשִׁית בְּיֵשַׁע יָפִיחַ לוֹ והוא ישים ישועה במוקשים שהרשעים טמנו לעניים. ה' יושיע את המסכנים מהמלכודות שטמנו להם הרשעים[15]: (ז) אִמֲרוֹת ה' אֲמָרוֹת טְהֹרוֹת דברי ה' הם דברים טהורים – ולכן הם יתקיימו,[16] כֶּסֶף צָרוּף בַּעֲלִיל לָאָרֶץ (דברי ה' טהורים) כמו כסף של אדון הארץ, ה', שבורר את דבריו,[17] מְזֻקָּק שִׁבְעָתָיִם דברי ה' הם כמו כסף שזוקק פעמים רבות[18]: (ח) אַתָּה ה' תִּשְׁמְרֵם ה'! אתה תשמור על המסכנים,[19] תִּצְּרֶנּוּ מִן הַדּוֹר זוּ לְעוֹלָם אתה תמיד, בכל דור, תשמור על המסכנים מהדור הזה שהוא דור של רשעים[20]: (ט) סָבִיב רְשָׁעִים יִתְהַלָּכוּן הרשעים מסתובבים מסביב לצדיקים על מנת להזיק להם, ולכן צריך שתגן על הצדיקים,[21] כְּרֻם זֻלּוּת לִבְנֵי אָדָם וכאשר הרשעים מתרוממים מעלה, יש בכך ביזיון לבני האדם[22]:

 

[1] ראה לעיל ביאורנו ו,א בהערות.

[2] רד"ק. רש"י: משמע מפירושו לפסוק ב שדוד כתב את המזמור על עצמו, ובפסוק ב כשכתוב שהרשעים משקרים, כתב שהם משקרים לו ומגלים את מקום מחבואו לדוד. מאירי: דוד מתלונן שאין מי שיכול להנהיג את העם.

[3] רד"ק.

[4] רד"ק. רי"ד: אין עוד במקרה את המילה "פסו".

[5] רד"ק.

[6] רד"ק.

[7] רד"ק.

[8] רד"ק בפירושו השני. בפירושו הראשון כתב שהדברים נאמרו על דרך הנבואה. אולם בפסוק ו כתב שדברי ה' על הושעת העניים נאמרה על דרך הנבואה, ולא הציע את האופציה של תפילה.

[9] רד"ק. אבן עזרא: בצלע זו של הפסוק חסרה המילה "דיבורים". ספורנו: הכוונה לאנשים שמדברים לשון הרע.

[10] רש"י. תרגום: מדובר על כפירה בעיקר.

[11] תרגום.

[12] רד"ק. רש"י:  דוד אומר שבגלל שוד העניים, והכוונה לאנשיו ותושבי העיר נוב.

[13] רד"ק.

[14] רד"ק. בביאור המילה "קימה" עיין מילון אוצר מפרשי התנ"ך, שם הסברנו שלמילה זו יש משמעויות של להתעורר או להזדרז.

[15] רד"ק. לפי פירושו "פיח" מלשון פח, מכשול. רש"י פירש מלשון דיבור, שנקרא כך משום שכאשר מדברים יוצא רק אוויר מהפה, והכוונה שה' דיבר על העניים ויושיע אותם. גם אבן עזרא כתב שהכוונה ללשון דיבור, אך הוא כתב שהכוונה למה שנאמר בפסוק הבא. מדברי רי"ד אפשר אולי להבין שמדובר על דברים שהרשע אומר על העניים. מאירי חלק על רד"ק ורוב הפרשנים בפירוש המילה "אשית". לפי רוב הפרשנים הכוונה ללשון שימה. לפי פירושו הכוונה ללשון לחימה.

[16] רד"ק. רש"י: פירש "טהורות" מלשון ברור ומתקיים. מבחינת הסבר הפסוק, אין הבדל בין הפרשנויות האלה.

[17] רד"ק. כמו כן כתב פירושים נוספים למילה "בעליל": עליון ומשובח מכיוון שנעשה בכור, באדמה (וכן פירש רס"ג) וכן פירש שהכסף נעשה במקום גלוי. ספורנו: פירש את הפסוק על גאולת ישראל, ופירש "בעליל" מלשון אדנות, ואמר שעם ישראל עתיד להיות אדוני הארץ.

[18] רד"ק ולפי פירושו, למילה "שבע" אין משמעות מספרית, אלא משמעות של ריבוי.

[19] רד"ק. אבן עזרא: תשמור על דברי ה'. ספורנו: תשמור על הבטחותיך.

[20] רד"ק. רש"י: מהדור הזה שהם מלשינים. בשם המדרש כתב ש"שבעתיים" פירושו ארבעים ותשע אופנים שתינוקות של אותו דור היו יכולים לדרוש את התורה, ודוד התפלל שהם לא יתקלקלו על ידי הדור הזה. רס"ג: כשם שהבטחת שתשמור אותם, כך תשמור אותנו מהדור הזה. ספורנו: תוודא שלא ייכנס מהדור הזה לדורות אחרים כדי שהם יישארו טהורים.

[21] רד"ק. רש"י: הכוונה שהם מסתובבים סביב דוד עצמו.

[22] רד"ק. רש"י:  כאשר מתרומם אדם שמזלזלים בו בני האדם, והכוונה לדוד שהתרומם למלוכה, למרות שהיה רועה הצאן של ישי, ולכן הרשעים ניסו לפגוע בו כל הזמן. בשם המדרש כתב שהכוונה לעם ישראל, כאשר הם יתרוממו, הרשעים ינסו לפגוע בהם. בשם מנחם כתב שפירוש "כרום" הינו כחיית הראם שזוללת בני אדם. רס"ג: הרשעים הם המזלזלים בבני אדם במקום לרומם אותם. אבן עזרא דחה את הפירוש ש"זלות" מלשון זלילה (ובכך דחה את הפירוש של מנחם). מאירי: בדוק הזה משבחים את המעשים הרעים ומרוממים אותם. ספורנו: הרשעים יצליחו להסתובב בעולם הזה כל עוד תהיה ממלכה שאיננה הוגנת שתייקר את המעשים שאינם ראויים. רי"ד: כאשר הרשע, שהוא נבוזה בעיני בני אדם, מתרומם, הרשעים מסתובבים סביבו ועוזרים לו.

תהילים פרק יא

ביאור אוצר המקרא על תהילים פרק יא. ביאור אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך פרק זה נכתב להצלחת חיילי צה"ל במלחמת עם כלביא, לעילוי נשמת ההרוגים ולרפואת הפצועים
אוצר המקרא על התנך

שו"ת על המסכת

שאלות ותשובות לחזרה על משניות מסכת יומא
אוצר המשנה

מסכת יומא

ביאור פשוט על משניות מסכת יומא
אוצר המשנה

תהילים פרק י

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק י אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך
אוצר המקרא על התנך