מיתה בלא חטא

מערכת אוצר התורה - ושננתם | אדר תשע"ח

שאלה

נתקלתי בשאלה ולא מוצא תשובה. בשמואל ב כתוב בפרק ח על המלחמה של דוד בהדדעזר. דוד הרג 2 חבלים וחבל שלישי החייה.
המפרשים מזכירים שכך הגיב בגלל שהדדעזר הרג את אביו ואחיו.
ובגמרא כתוב על 4 שמתו בעטיו של נחש ואחד מהם ישי. האם אין כאן סתירה?

תשובה

שלום וברכה.

ראשית, בגמרא (שבת נה,ב) אותה הבאת שמונה ארבעה שמתו בעטיו של נחש, כלומר, שהם מתו בלא חטא, מובאת מחלוקת האם יש מיתה בלא חטא או לא. כמו כן, אין מניעה לומר שכוונת חז"ל לומר שישי אבי דוד נהרג על ידי הדדעזר למרות שלא היה לו חטא.

אגב, בסוגיא שם, בגליון הש"ס לרבי עקיבא איגר, יש הפניה לפירוש הרא"ם בפרשת שלח, שם כתוב שיעקב אבינו חשש מעשיו לא בגלל שהתמעטו זכויותיו, אלא בגלל שהוא חשש שמא הוא חטא, והרא"ם מוכיח מכאן שאין מיתה בלא חטא עיי"ש.

תהילים קכו

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק קכו אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך להצלחת יעל בת רחל בכל מעשיה
אוצר המקרא על התנך

תהילים קכא

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק כא. אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך. ביאור פרק זה מוקדש להצלחת אורה בת רחל בבגרות בתנ"ך
אוצר המקרא על התנך

הגבול לגבולות

'כיצד מציבים גבולות לילדים או לתלמידים באופן נכון? מאמר שהתפרסם בעלון השבת של ישיבת מבקשי ד
מאמרי חינוך

מה החלום שלך - ענייני חלומות באספקלריא תורנית

מדוע יש יחס אימבוולנטי של חז"ל לענייני החלומות? האם חלומות מחייבים מבחינה הלכתית? מהם ענייני פתרון החלומות ניסיון להבין יותר לעומק את ענייני החלומות במקרא ובחז"ל שיעור שהועבר בישיבת מבקשי ד' בשבת...
אוצר לדרך - אמונה