תהילים פרק טו

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק טו אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך

מערכת אוצר התורה | י' תמוז תשפ"ה

תהלים פרק טו

(א) מִזְמוֹר לְדָוִד האמור להלן הם דברי שבח שאמר דוד המלך,[1] ה' מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ ה'! מיהו הראוי לגור באוהל שלך, בשמים,[2] מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ ומיהו הראוי לגור במקום שכינתך בשמים?[3]: (ב) (הראוי לגור באוהלך) 1) הוֹלֵךְ תָּמִים אדם שהולך בתמימות, הוא אינו עושה תחבולות,[4]  2) וּפֹעֵל צֶדֶק וכל מעשיו הוא עושה בצדק,[5] 3) וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ והוא תמיד מדבר אמת – גם בליבו וגם בפיו, אינו מדבר אחד בפה ואחד בלב, וגם מה שחושב בלב הוא מקיים[6]: (ג) בפסוק הקודם, המשורר ציין את מצוות העשה שמקיים הצדיק. בפסוק זה הוא מציין את מצוות הלא תעשה:[7] 4) לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ הוא איננו מרכל על חבריו – אפילו על דברים אמיתיים,[8] 5) לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה הוא לא עשה דבר רע לחברו, ולא לכל אדם אחר (אלא שהמשורר ציין את מי שהוא בדרך כלל בא במגע עימו),[9] 6) וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ והוא לא בייש את קרובו (ולא אף אדם), גם אם קרוב זה בייש אותו[10]: (ד) 7) נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס למרות שהוא מתנהג כצדיק, הוא אינו מתגאה, והוא מבוזה ונמאס בעיניו. על אף שהצדיק מקפיד על כל הנאמר לעיל, הוא לא מחזיק טובה לעצמו,[11] 8) וְאֶת יִרְאֵי ה' יְכַבֵּד ומצד שני הוא מכבד את מי שירא את ה', הוא מכבד את הצדיקים,[12] 9) נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר הוא נשבע להרע לגופו, לחיות בצמצום ולא להתענג, והוא אינו מחליף את שבועתו, הוא אינו חוזר בו משבועתו[13]: (ה) 10) כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ הוא אפילו לא הלווה את הכסף שלו בריבית לאנשים אחרים מעם ישראל. לעיל המשורר ציין שירא ה' לא גזל או עשק – לקיחת ממון אסור ללא הסכמת השני. כאן ציין המשורר שאפילו להוציא ממון האסור עליו בהסכמת השני, כמו להלוות לו בריבית בהסכמה, הוא לא עשה,[14] 11) וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח והוא לא לקח שוחד אפילו מאדם שזכאי בדין, כל שכן שהוא לא לקח שוחד כדי להטות את הדין,[15] עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם מי שעושה את כל הנאמר בפסוקים האלה – לא יתמוטט לעולם, גם לאחר מותו, משום שהוא יזכה להסתופף תחת השכינה לאחר מותו[16]:

 

[1] תרגום. רש"י: מטרת המזמור להוגיע את מידת החסידות.

[2] תרגום + רד"ק. כמו כן הוסיף רד"ק שדוד המלך מדבר על הנשמה העליונה לאחר מות האדם – מי שעשה את מה שכתוב בפרק יזכה לחיות בעולם הבא תחת כנפי השכינה. מצודות: האוהל הוא בית המקדש. מאירי: מי הוא הראוי להיות במחיצת ה', כיוון שצריך להסיר את כל המידות המגונות – גם מה שאינו נחשב לעבירה גמורה. רס"ג: "יגור" מלשון שכנות ולא מלשון מגורים, והכוונה שהוא ראוי להיות שכן של בית ה'. ספורנו: כאשר יבוא המשיח – מי מבין הכהנים יגור בבית המקדש שעתיד להיבנות.

[3] רד"ק והסביר שהמשורר קרא למקום שכינתו בשם "הר קדשך" כנגד הר המוריה, שהוא המקום בארץ שבו ה' משרה את שכינתו. אבן עזרא: יתכן שהכוונה להר ציון, המקום בו הניח דוד המלך את ארון הברית. ספורנו: הכוונה לירושלים העתידה.

[4] רד"ק והתלבט אם "תמים" הינו תואר או שם, אבל אין הבדל מבחינת המשמעות. ספורנו: הכוונה שהוא נוהג עם חבריו לפנים משורת הדין.

[5] רד"ק. מאירי: למרות שהוא "פועל צדק" ועושה את דבר ה', הוא אינו מתגאה, וזה הפירוש של "הולך תמים". ספורנו: הכוונה שמיטיב לזולתו.

[6] רד"ק וכתב ש"בלבבו" פירושו גם בלב וגם בלשון – בפיו. כמו כן כתב שהכוונה שגם הוא מייחד את ה' ומדבר עליו בפיו. מצודות: הוא מאמת את מחשבת ליבו לדבר מצווה.

[7] רד"ק וציין שלא היה צורך להזכיר את מצוות הלא תעשה שבלב, משום שאם הוא כבר ציין את "דובר אמת בלבבו", זה כולל גם את מצוות הלא תעשה.

[8] רד"ק. ספורנו: נשמר אפילו מאבק לשון הרע.

[9] רד"ק. מאירי: אפילו בדיבור הוא לא עשה לרעהו רעה.

[10] רד"ק. רש"י: הוא לא חיפה על קרוב משפחה שלו שחטא. רי"ד פירש "נשא" מלשון השלכה. מאירי: הוא לא חטא באופן שקרוביו היו מתביישים ממנו. מאירי: הוא לא ביזה את קרובו.

[11] רד"ק. רש"י: הרשעים נבזים בעיניו.

[12] רד"ק. מאירי: הוא דבק בתלמידי חכמים ונוהג על פיהם.

[13] רד"ק.

[14] רד"ק והדגיש שהכוונה לעם ישראל ולא לגויים, כנראה שהיה ויכוח גדול בנוגע לכוונתו של דוד המלך שהגויים אמרו שיש איסור על יהודים להלוות בריבית לגויים. מאירי: אין הכוונה דווקא שלא נתן את כספו בריבית, אלא שהוא תמיד נותן מהממון שלו לאחרים ללא תמורה.

[15] רד"ק. רש"י: לא לקח שוחד כדי להרשיעו בדין. מאירי: גם שוחד שמותר לו לקחת – הוא לא לקח.

[16] רד"ק. רס"ג פירש "לא ימוט" מלשון לא להתאכזב. רש"י: גם אם מתמוטט, הוא לא מתמוטט לעולם. מאירי: המכנה המשותף בים כל הנאמר הוא שהוא נוהג לפנים משורת הדין ומצד שני נזהר מהמידות המגונות.

תהילים פרק יד

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק יד אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך
אוצר המקרא על התנך

תהילים פרק יב

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק יב אוצר המקרא הוא קיצור של אוצר מפרשי התנ"ך
אוצר המקרא על התנך

תהילים פרק יא

ביאור אוצר המקרא על תהילים פרק יא. ביאור אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך פרק זה נכתב להצלחת חיילי צה"ל במלחמת עם כלביא, לעילוי נשמת ההרוגים ולרפואת הפצועים
אוצר המקרא על התנך

שו"ת על המסכת

שאלות ותשובות לחזרה על משניות מסכת יומא
אוצר המשנה