הושע פרק יב

ביאור ושננתם עם חלק מההערות לספר הושע פרק יב.

מערכת אוצר התורה - ושננתם | אב תשע"ג

הושע פרק יב

(א) סְבָבֻנִי בְכַחַשׁ אֶפְרַיִם ממלכת ישראל הקיפה אותי (את ה') בדברי כחש, הם אמרו שהם רוצים לחזור אליי, אך בליבם לא רצו לעשות זאת,[1] וּבְמִרְמָה בֵּית יִשְׂרָאֵל ממלכת ישראל הקיפה אותי בדברי מרמה (יש כאן כפילות על צל הפסוק הקודם),[2] וִיהוּדָה עֹד רָד עִם אֵל ובניגוד לממלכת ישראל, ממלכת יהודה עוד משליטה את השלטון שלה כדי שתושבי הממלכהי ילכו אחרי ה',[3] וְעִם קְדוֹשִׁים נֶאֱמָן עם ה' שהוא קדוש, יהודה נאמן. יהודה נאמן לה'[4]: (ב) אֶפְרַיִם רֹעֶה רוּחַ ממלכת ישראל עוסקת בדברי הבל ורוח,[5] וְרֹדֵף קָדִים כָּל הַיּוֹם ממלכת ישראל רודפת אחרי רוח קדים, עוסקת בדברי שטות (יש כאן כפל על צלע הפסוק הקודם),[6] כָּזָב וָשֹׁד יַרְבֶּה ממלכת ישראל מרבה לדבר דברי שקר ולעשוק בני אדם,[7] וּבְרִית עִם אַשּׁוּר יִכְרֹתוּ וכן יכרתו תושבי ממלכת ישראל ברית עם אשור כדי שיעזרו להם,[8] וְשֶׁמֶן לְמִצְרַיִם יוּבָל וכן יובילו תושבי ממלכת ישראל שמן למצרים כדי לשחד אותם[9]: (ג) וְרִיב לַיקֹוָק עִם יְהוּדָה לאחר שגם תושבי ממלכת יהודה יחטאו, יהיה לה' ריב גם עם יהודה,[10] וְלִפְקֹד עַל יַעֲקֹב כִּדְרָכָיו ואז יזכור ה' לכל עם ישראל: גם ממלכת יהודה וגם ממלכת ישראל, את הדרכים בה הלכו ואת החטאים בהם חטאו,[11] כְּמַעֲלָלָיו יָשִׁיב לוֹ ה' יחזיר לעם ישראל כפי מעשיהם הרעים[12]: (ד) בַּבֶּטֶן עָקַב אֶת אָחִיו עוד כשיעקב ועשיו יצאו מבטנה של רבקה, החזיק יעקב בעקבו של עשיו, וזהו אות לכך שיעקב עתיד למשול,[13] וּבְאוֹנוֹ שָׂרָה אֶת אֱלֹהִים ובכוחו של יעקב, נהיה יעקב שר אל אלוקים, היות והוא הצליח להתגבר על שרו של עשיו, ובכל זאת בניו של יעקב אינם זוכרים את הטובות שאני (ה') עשיתי להם[14]: (ה) וַיָּשַׂר אֶל מַלְאָךְ יעקב התגבר על המלאך, על שרו של עשיו,[15] וַיֻּכָל יעקב היה יכול לשרו של עשיו, יעקב התגבר על שרו של עשיו (יש כאן כפילות לפסוק הקודם),[16] בָּכָה וַיִּתְחַנֶּן לוֹ המלאך בכה אל יעקב וביקש לשחרר אותו,[17] בֵּית אֵל יִמְצָאֶנּוּ וְשָׁם יְדַבֵּר עִמָּנוּ וכאשר יעקב דרש מהמלאך לברך אותו, ענה לו המלאך שבבית אל ה' עתיד למצוא אותנו ושם הוא יברך אותך, ואני (המלאך) אודה לך שם על הברכות. ה' אומר שאם הוא נתן כח ביד יעקב להתגבר על המלאך, מדוע עם ישראל אינו פונה אליו שיושיע אותם, ובמקום זאת פונה אל מצרים ואשור[18]: (ו) וַיקֹוָק אֱלֹהֵי הַצְּבָאוֹת ה' הוא האלוקים על כל הצבאות: צבאות השמים והצבאות שעל הארץ, היות והכל שלו,[19] יְקֹוָק זִכְרוֹ שמו של ה' מורה שהוא אדון על כל המציאות כולה[20]: (ז) וְאַתָּה בֵּאלֹהֶיךָ תָשׁוּב אתה (ישראל) יכול להישען בשקט ובבטחה על ה',[21] חֶסֶד וּמִשְׁפָּט שְׁמֹר אתה רק צריך לשמור את החסד ואת המשפט,[22] וְקַוֵּה אֶל אֱלֹהֶיךָ תָּמִיד ואתם יכולים תמיד לקוות אל ה', לצפות שה' יושיע אתכם וימלא את משאלותיכם[23]: (ח) כְּנַעַן בְּיָדוֹ מֹאזְנֵי מִרְמָה אולם, במקום לסמוך על ה' ולקיים את מצוותיו אתה כמו סוחר שיש לו מאזניים שאיתם הוא משקר. כנען היינו סוחר, והנביא אומר שכשם שיש סוחרים שמרמים במסחרם על ידי שהם מחזיקים משקולות שאינן מדויקות, וכך הם מרמים בשעה שהם שוקלים את הסחורה, כך עם ישראל אהב לשקר,[24] לַעֲשֹׁק אָהֵב ואתה אוהב לעשוק את הבריות[25]: (ט) וַיֹּאמֶר אֶפְרַיִם עם ישראל אמר: אַךְ עָשַׁרְתִּי מָצָאתִי אוֹן לִי הסיבה שהתעשרתי היא בגלל שיש לי כח רב, ולא בגלל שה' נתן לי את העושר,[26] כָּל יְגִיעַי לֹא יִמְצְאוּ לִי עָוֹן אֲשֶׁר חֵטְא בכל המאמצים שהשקעתי כדי להתעשר, אין בכלל חטא. ישראל אומרים שאינם חוטאים במהלך המסחר שלהם היות והם אינן מאמינים שה' רואה אותם משקרים[27]: (י) וְאָנֹכִי יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אני הוא ה' שהוצאתי אותך ממצרים ומאז אני משגיח עליך בעצמי ולא על ידי מלאך,[28] עֹד אוֹשִׁיבְךָ בָאֳהָלִים כִּימֵי מוֹעֵד אני (ה') עוד אוציא אותך מהגולה ואושיב אותך באוהלים כמו שעשיתי בשעה שהוצאתי אותך ממצרים, היות ותמיד אשגיח עליך[29]: (יא) וְדִבַּרְתִּי עַל הַנְּבִיאִים אני (ה') דיברתי עם הנביאים על מעשיכם וחטאיכם,[30] וְאָנֹכִי חָזוֹן הִרְבֵּיתִי ואני (ה') הרביתי להראות לנביאים מראות נבואה כדי שיחזירו את כם בתשובה,[31] וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה ואל הנביאים דיברתי על ידי דמיונות ומשלים המופיעים בדברי הנבואה[32]: (יב) אִם גִּלְעָד אָוֶן אם על הגלעד באה פורענות, הרי שהפורענות באה כעונש,[33] אַךְ שָׁוְא הָיוּ מכיוון שמעשיהם היו לשווא, הם חטאו,[34] בַּגִּלְגָּל שְׁוָרִים זִבֵּחוּ בגלגל שהוא המקום הראשון שבו היה בית המקדש, הקריבו שוורים לעבודה זרה,[35] גַּם מִזְבְּחוֹתָם כְּגַלִּים עַל תַּלְמֵי שָׂדָי והם בנו כל כך הרבה מזבחות כמו שיש הרבה תלים בשדות[36]: (יג) וַיִּבְרַח יַעֲקֹב שְׂדֵה אֲרָם כאשר יעקב ברח אל ארם, ללבן דודו מפני עשיו,[37] וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל בְּאִשָּׁה  יעקב עבד אצל לבן כדי כששכרו היה שיוכל להתחתן עם אישה, עם רחל,[38] וּבְאִשָּׁה שָׁמָר וכדי שבסופו של דבר יוכל להתחתן עם רחל (שהרי לבן נתן לו את לאה בהתחלה) חזר יעקב לשמור פעם נוספת על צאן לבן. הנביא מתאר את העוני הגדול בו היה יעקב בשעה שהגיע אל לבן, ולאחר מכן יצא יעקב עם רכוש גדול, וכל זאת מכיוון שה' היה עימו, ואם כן מדוע ישראל אינם חוזרים אל ה'[39]: (יד) וּבְנָבִיא הֶעֱלָה יְקֹוָק אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם על ידי נביא ששלחת ה', הוא העלה את ישראל ממצרים. הכוונה היא למשה,[40] וּבְנָבִיא נִשְׁמָר ועל ידי הנביא ששלח ה' נשמרו ישראל בדרל בצאתם ממצרים, ואם כן, ה' השגיח על עם ישראל וכיצד הם עוזבים אותו[41]: (טו) הִכְעִיס אֶפְרַיִם תַּמְרוּרִים למרות כל הטובות שעשה ה' לישראל, הם הכעיסו אותו בעשיית מעשים מרים, בעשיית חטאים,[42] וְדָמָיו עָלָיו יִטּוֹשׁ הדם ששפך עם ישראל (כאשר רצחו זה את זה) יתפשט ויתנקם מהם,[43] וְחֶרְפָּתוֹ יָשִׁיב לוֹ אֲדֹנָיו ומה שעם ישראל חירף וביזה את ה' בכך שעזבו את ה' כדי לעבוד את העגל, יחזיר לו ה' כגמולו[44]:

 

[1] מצודות.

[2] מצודות. מלבי"ם: בעוד שאפרים שבבו את ה' בע"ז, שאר השבטים סבבו בדברי שקר בדברים שנוגעים בין אדם לחברו.

[3] מצודות. מהר"י קרא: אין רד מלשון שלטון אלא מלשון דבקות. א"ע: יהודה היו חושבים שמותר להם לחטוא בגלל שהמלך שלהם שהוא מבני דוד הוא מלכות ה' ולכן לא ייענשו.

[4] מצודות.

[5] מצודות. רש"י: מתחבר לרוח, לע"ז. מהר"י קרא: סומך על הבל, על העמים האחרים. א"ע: הולך אחרי ה' רק בדברים ולא במעשים. רד"ק: הע"ז היא רוח ושטות.

[6] מצודות. רד"ק: ה' אומר שכמו שרוח הקדים היא רוח קשה, כך עבודת העגלים רק הזיקה לישראל.

[7] מצודות.

[8] מצודות.

[9] מצודות.

[10] מצודות. מלבי"ם: אפרים יריבו מריבה עם יהודה בגלל שהם עובדים את ה', וזהו גם ריב של ה'.

[11] מצודות.

[12] מצודות. רש"י: ה' אומר ליהודה את דברי הריב שעשו לו בני ישראל.

[13] מצודות.

[14] מצודות.

[15] מצודות.

[16] מצודות.

[17] מצודות. רד"קף הנביא כאן אומר שכל הסיבה שה' שלח את המלאך היא כדי לעזור לצדיק, ולכן המלאך אינו יכול ללכת ללא רשות מהצדיק.

[18] מצודות. א"ע: בבית אל מצאו המלאך פעם שנייה. רד"ק: בבית אל מצא המלאך את הושע ואת עמוס כדי להוכיח אותם על עוון העגל. רס"ג: בבית אל ה' אמר דברים בשבילנו, שיעקב יפרה וירבה.

[19] מצודות.

[20] מצודות. רש"י: כמו שה' נהג עם האבות, כך הוא היה נוהג עם ישראל לו היו שומעים בקולו. א"ע: בגלל שה' גילה למשה את שמו, ה' הוא אלוקיכם. רד"ק: ה' חידש לעצמו שמות כדי שהוא יוכל לעשות יותר אותות ומופתים.

[21] מצודות. א"ע: לו הייתה חוזר אל ה', ה' היה עוזר לך לשוב אליו.

[22] מצודות.

[23] מצודות.

[24] מצודות.

[25] מצודות.

[26] מצודות. רש"י: ישראל אומרים שהיות והם כבר עשירים, אינם צריכים לעבוד את ה'.

[27] מצודות. רש"י בשם התרגום: הנביא אומר לעם ישראל שהיה טוב יותר לו היה אומר שכל הממון שיש לו לא יספיק לכפר על חטאו. בשם המדרש כתב שירבעם אמר שכל הממון של עם ישראל שלו היות והאחים אמרו ליוסף שהם עבדיו, וכל מה שקנה עבד קנה רבו. ענה לו ה' שאת דברי האחים ליוסף הוא לא שכח אבל את הציווי של אנכי ה' אלוקיך הוא כן שכח.

[28] מצודות.

[29] מצודות. רש"י: אני עוד אכרית מתוכך את סוחרי המרמה ואעמיד מתוכך אנשים שעוסקים בתורה, כימי המועד הראשון שהיה יעקב איש תם ויושב אוהלים.

[30] מצודות. א"ע: אמרתי לנביאים שיתרו בכם שלא תדברו דברי שקר.

[31] מצודות.

[32] מצודות. רש"י: נראיתי לנביאים בכמה דמויות.

[33] מצודות. א"ע: אנשי הגלעד היו לנביאים און שלא הקשיבו בקולם. רד"ק: גלעד היו הראשונים שגלו כיוון שהם היו הראשונים שחטאו.

[34] מצודות. מלבי"ם: ה' הרבה את הנביאים בימי אחאב, אך איזבל הרגה את כולם, ולכן מינוי הנביאים היה ללא תועלת.

[35] מצודות. רד"ק: הגלגל היו קרובים אל הגלעד ולכן הם למדו מהם להקריב לע"ז.

[36] מצודות. מהר"י קרא: הם לא הניחו תלם אחד של שדה ללא שבנו בו מזבח לע"ז. רד"ק: המזבחות שבנו בשדות נראו כתלים על פני השדה.

[37] מצודות. מלבי"ם: ה' מדבר על הקושי ברמאות ואומר שגם בריחתו של יעקב לארם הייתה בגלל רמאות שלו כדי לקחת את הברכות.

[38] מצודות.

[39] מצודות. מהר"י קרא: כמו שיעקב שמע בקול רבקה, כך אתם צריכים לשמוע בקולי.

[40] מצודות. רש"י: כיצד אתם מבזים את הנביאים, הרי ה' העלה אתכם ממצרים ע"י נביא.

[41] מצודות.

[42] מצודות. רש"י: המחטיאים את ישראל הם מרים להם, שהרי המחטיאו קשה מההורגו. מהר"י קרא: התמרורים, הפורענויות באו בגלל מעשי בני ישראל וחטאיהם. א"ע: תמרורים היינו מלשון גלוי. רד"ק: התמרורים הינם המזבחות שהיו כגלים על תלמי השדה.

[43] מצודות.

[44] מצודות. מלבי"ם: הנביא אומר שהם רצחו את המלכים שלהם בגלל שהם עבדו ע"ז, אך לאחר מכ הם עצמן הלכו לעבוד ע"ז, וא"כ יש משל כאילו שהמלך עצמו קם מקברו כדי להתיז עליהם את הדם שלו, כיוון שרצחו אותו שלא בצדק.

איוב פרק ו

.ביאור אוצר המקרא (לשעבר ושננתם) לספר איוב פרק ו .ביאור פשוט לפסוקי המקרא עם הערות שוליים שמבררות את מחלוקות הפרשנים ושאלות העולות מפשט הפסוקים אוצר המקרא הוא קיצור של מפעל אוצר מפרשי התנ"ך שכולל...
אוצר המקרא על התנך

חידון ישעיהו מסכם מז - נו

חידון התנ"ך העולמי המקוון תשפ"ב - ישעיהו - מסכם על פרקים מז - נו
חידון התנ"ך תשפ"ב

איוב פרק ה

.אוצר המקרא לספר איוב פרק ה .פירוש פשוט על פי הפשט עם חלק מהערות השוליים שבהם מתבררים מחלוקות הפרשנים ושאלות ותשובות שעולות בפשט הפסוקים .קיצור אוצר מפרשי התנ"ך
אוצר המקרא על התנך

חידון ישעיהו נז - נח

חידון התנ"ך העולמי המקוון תשפ"ב - ישעיהו נז -נח (ח אב)
חידון התנ"ך תשפ"ב