ירמיהו פרק מז

ביאור ושננתם עם חלק מההערות לספר ירמיהו פרק מז'.

מערכת אוצר התורה - ושננתם | ניסן תשע"ח

ירמיהו פרק מז

 הלאזנה לפרק לחצו כאן

(א) אֲשֶׁר הָיָה דְבַר יְקֹוָק אֶל יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא אֶל פְּלִשְׁתִּים זהו דבר הנבואה של ה' לירמיהו שנאמר על הפשלתים,[1] בְּטֶרֶם יַכֶּה פַרְעֹה אֶת עַזָּה דברי נבואה אלו נאמרו לפני שפרעה הכה את עזה (בשנה העשירית לצדקיהו מלך יהודה פרעה יצא לעזרתו נגד בבל וכאשר נבוכדנצר נסוג מעט, הכו המצרים את העיר עזה)[2]: (ב) כֹּה אָמַר יְקֹוָק כך אמר ה':[3] הִנֵּה מַיִם עֹלִים מִצָּפוֹן המים מצפון יתגבר מאוד. הנביא דימה את חייל בבל שבאים מצפון למים,[4] וְהָיוּ לְנַחַל שׁוֹטֵף חיילי בבל יהיו כמו שיטפון שיוצא מנחל,[5] וְיִשְׁטְפוּ אֶרֶץ וּמְלוֹאָהּ עִיר וְיֹשְׁבֵי בָהּ והם ישטפו את ארץ פלשתים ואת כל האנשים שממלאים אותה. פרעה אמנם הכה את עזה, אבל נבוכדנצר השציד את כל העיר,[6] וְזָעֲקוּ הָאָדָם כל בני האדם בעזה יזעקו בגלל הצרה שתבוא עליהם,[7] וְהֵילִל כֹּל יוֹשֵׁב הָאָרֶץ וכל תושבי ארץ פלשתים ייללו בגלל הצרה שתבוא עליהם[8]: (ג) מִקּוֹל שַׁעֲטַת פַּרְסוֹת אַבִּירָיו מקול פסיעת פרסות סוסיו החזקים,[9] מֵרַעַשׁ לְרִכְבּוֹ ומהרעש של המרכבות שלו,[10] הֲמוֹן גַּלְגִּלָּיו ומהרעש של הגלגלים של המרכבות שלו שלו,[11] לֹא הִפְנוּ אָבוֹת אֶל בָּנִים מֵרִפְיוֹן יָדָיִם אפילו האבות שבדרך כלל מרחמים על בניהם, לא יפנו עתה אל בניהם על מנת להציל אותם, משום שידיהם יתרפו והם יהיו מיואשים כשישמעו את עוצמת צבא בבל[12]: (ד) עַל הַיּוֹם הַבָּא לִשְׁדוֹד אֶת כָּל פְּלִשְׁתִּים רפיון הידיים יהיה בגלל היום שיבוא שהוא חיילי בבל ישדדו את כל ארץ פלשתים,[13] לְהַכְרִית לְצֹר וּלְצִידוֹן חיילי בבל ישמידו את צור וצידון שהיו בעלי ברית של פלשתים,[14] כֹּל שָׂרִיד עֹזֵר לא יהיה אף שריד שיוכל לעזור להם במלחמה היות וכל הגברים ייהרגו,[15] כִּי שֹׁדֵד יְקֹוָק אֶת פְּלִשְׁתִּים כיוון שה' גרם לכך שיבואו שודדים על פלשתים,[16] שְׁאֵרִית אִי כַפְתּוֹר ואפילו האי שהיו בו כפתורים שהיו קרובים לפשלתים – לא תהיה ממנו שארית וכולם ימותו[17]: (ה) בָּאָה קָרְחָה אֶל עַזָּה העיר עזה כאילו הפכה לקרחת ולא נשאר ממנה כלום. כשם שבקרחת נתלשים השערות מהראש, כך יוחרב כל מה שנמצא בעזה,[18] נִדְמְתָה אַשְׁקְלוֹן שְׁאֵרִית עִמְקָם אשקלון הושמדה עד שאפילו לא נשארו בה יושבי העמקים (למרות שהיו רבים שגרו שם),[19] עַד מָתַי תִּתְגּוֹדָדִי עד מתי את תשרטי את בשרך בגלל הצרות שעברו עלייך? מנהג הגויים היה לשרוט את בשרם בשעה שבאה עליהם פורענות, והנביא שואל את הפלשתים כמה צרות הם צריכים לעבור: תחילה על ידי מצרים ולאחר מכן על ידי בבל[20]: ס (ו) הוֹי חֶרֶב לַיקֹוָק הנביא פונה אל החרב בפניה הבאה: "אוי החרב הבאה מאת ה'", היות וה' הוא שגרם להבאת החרב על הפלשתים,[21] עַד אָנָה לֹא תִשְׁקֹטִי עד מתי לא תפסיקי להרוג את הפלשתים,[22] הֵאָסְפִי אֶל תַּעְרֵךְ תחזירי את עצמך אל הנדן, הנרתיק שבו משאירים את החרב כאשר לא משתמשים בו,[23] הֵרָגְעִי וָדֹמִּי תירגעי ותשתקי ותפסיקי להרוג[24]: (ז) הנביא כאילו עונה במקום החרב:[25] אֵיךְ תִּשְׁקֹטִי איך את יכולה להיות בשקט ולהפסיק להרוג,[26] וַיקֹוָק צִוָּה לָהּ הרי ה' ציווה עליה ללכת להרוג את הפלשתים,[27] אֶל אַשְׁקְלוֹן וְאֶל חוֹף הַיָּם שָׁם יְעָדָהּ הרי ה' זימן את החרב להרוג בתושבי אשקלון ובתושבים שנמצאים על הים (ולכן היא לא יכולה להפסיק להרוג)[28]:

 

[1] תרגום.

[2] רש"י.

[3] תרגום.

[4] רד"ק.

[5] מצודות.

[6] רד"ק.

[7] מצודות.

[8] מצודות.

[9] מצודות. רד"ק: "שעטת" צלשון דהירה. רש"י כתב שאין למילה זו דמיון במקרא.

[10] מצודות.

[11] רד"ק.

[12] רד"ק.

[13] מצודות.

[14] רש"י. מצודות כתב שצור וצידון נמצאים בארץ פלשתים, וייתכן שכוונתו שהיו ערים נוספות על הערים שבצפון ארץ ישראל שנקראו גם הם בשם צור וצידון.

[15] מצודות.

[16] מצודות.

[17] מצודות. רד"ק ציין שהכפתורים היו אחיהם של הפלשתים כמובא בספר בראשית.

[18] רד"ק וכתב שבתחילה פרעה הכה את העיר ולאחר מכן נבוכדנצר השמיד אותה לגמרי.

[19] מצודות. רד"ק: הכוונה בעמק היא לממון, והריבוי נקרא "עמק". בהמשך כתב שייתכן שהיו בהם יושבי העמק.

[20] מצודות.

[21] מצודות.

[22] מצודות.

[23] רד"ק.

[24] רד"ק.

[25] מצודות.

[26] מצודות.

[27] מצודות.

[28] תרגום.

ירמיהו פרק מז, א-ז

 

(א) אֲשֶׁר הָיָה דְבַר יְקֹוָק אֶל יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא אֶל פְּלִשְׁתִּים זהו דבר הנבואה של ה' לירמיהו שנאמר על הפשלתים,[1] בְּטֶרֶם יַכֶּה פַרְעֹה אֶת עַזָּה דברי נבואה אלו נאמרו לפני שפרעה הכה את עזה (בשנה העשירית לצדקיהו מלך יהודה פרעה יצא לעזרתו נגד בבל וכאשר נבוכדנצר נסוג מעט, הכו המצרים את העיר עזה)[2]: (ב) כֹּה אָמַר יְקֹוָק כך אמר ה':[3] הִנֵּה מַיִם עֹלִים מִצָּפוֹן המים מצפון יתגבר מאוד. הנביא דימה את חייל בבל שבאים מצפון למים,[4] וְהָיוּ לְנַחַל שׁוֹטֵף חיילי בבל יהיו כמו שיטפון שיוצא מנחל,[5] וְיִשְׁטְפוּ אֶרֶץ וּמְלוֹאָהּ עִיר וְיֹשְׁבֵי בָהּ והם ישטפו את ארץ פלשתים ואת כל האנשים שממלאים אותה. פרעה אמנם הכה את עזה, אבל נבוכדנצר השציד את כל העיר,[6] וְזָעֲקוּ הָאָדָם כל בני האדם בעזה יזעקו בגלל הצרה שתבוא עליהם,[7] וְהֵילִל כֹּל יוֹשֵׁב הָאָרֶץ וכל תושבי ארץ פלשתים ייללו בגלל הצרה שתבוא עליהם[8]: (ג) מִקּוֹל שַׁעֲטַת פַּרְסוֹת אַבִּירָיו מקול פסיעת פרסות סוסיו החזקים,[9] מֵרַעַשׁ לְרִכְבּוֹ ומהרעש של המרכבות שלו,[10] הֲמוֹן גַּלְגִּלָּיו ומהרעש של הגלגלים של המרכבות שלו שלו,[11] לֹא הִפְנוּ אָבוֹת אֶל בָּנִים מֵרִפְיוֹן יָדָיִם אפילו האבות שבדרך כלל מרחמים על בניהם, לא יפנו עתה אל בניהם על מנת להציל אותם, משום שידיהם יתרפו והם יהיו מיואשים כשישמעו את עוצמת צבא בבל[12]: (ד) עַל הַיּוֹם הַבָּא לִשְׁדוֹד אֶת כָּל פְּלִשְׁתִּים רפיון הידיים יהיה בגלל היום שיבוא שהוא חיילי בבל ישדדו את כל ארץ פלשתים,[13] לְהַכְרִית לְצֹר וּלְצִידוֹן חיילי בבל ישמידו את צור וצידון שהיו בעלי ברית של פלשתים,[14] כֹּל שָׂרִיד עֹזֵר לא יהיה אף שריד שיוכל לעזור להם במלחמה היות וכל הגברים ייהרגו,[15] כִּי שֹׁדֵד יְקֹוָק אֶת פְּלִשְׁתִּים כיוון שה' גרם לכך שיבואו שודדים על פלשתים,[16] שְׁאֵרִית אִי כַפְתּוֹר ואפילו האי שהיו בו כפתורים שהיו קרובים לפשלתים – לא תהיה ממנו שארית וכולם ימותו[17]: (ה) בָּאָה קָרְחָה אֶל עַזָּה העיר עזה כאילו הפכה לקרחת ולא נשאר ממנה כלום. כשם שבקרחת נתלשים השערות מהראש, כך יוחרב כל מה שנמצא בעזה,[18] נִדְמְתָה אַשְׁקְלוֹן שְׁאֵרִית עִמְקָם אשקלון הושמדה עד שאפילו לא נשארו בה יושבי העמקים (למרות שהיו רבים שגרו שם),[19] עַד מָתַי תִּתְגּוֹדָדִי עד מתי את תשרטי את בשרך בגלל הצרות שעברו עלייך? מנהג הגויים היה לשרוט את בשרם בשעה שבאה עליהם פורענות, והנביא שואל את הפלשתים כמה צרות הם צריכים לעבור: תחילה על ידי מצרים ולאחר מכן על ידי בבל[20]: ס (ו) הוֹי חֶרֶב לַיקֹוָק הנביא פונה אל החרב בפניה הבאה: "אוי החרב הבאה מאת ה'", היות וה' הוא שגרם להבאת החרב על הפלשתים,[21] עַד אָנָה לֹא תִשְׁקֹטִי עד מתי לא תפסיקי להרוג את הפלשתים,[22] הֵאָסְפִי אֶל תַּעְרֵךְ תחזירי את עצמך אל הנדן, הנרתיק שבו משאירים את החרב כאשר לא משתמשים בו,[23] הֵרָגְעִי וָדֹמִּי תירגעי ותשתקי ותפסיקי להרוג[24]: (ז) הנביא כאילו עונה במקום החרב:[25] אֵיךְ תִּשְׁקֹטִי איך את יכולה להיות בשקט ולהפסיק להרוג,[26] וַיקֹוָק צִוָּה לָהּ הרי ה' ציווה עליה ללכת להרוג את הפלשתים,[27] אֶל אַשְׁקְלוֹן וְאֶל חוֹף הַיָּם שָׁם יְעָדָהּ הרי ה' זימן את החרב להרוג בתושבי אשקלון ובתושבים שנמצאים על הים (ולכן היא לא יכולה להפסיק להרוג)[28]:

 

[1] תרגום.

[2] רש"י.

[3] תרגום.

[4] רד"ק.

[5] מצודות.

[6] רד"ק.

[7] מצודות.

[8] מצודות.

[9] מצודות. רד"ק: "שעטת" צלשון דהירה. רש"י כתב שאין למילה זו דמיון במקרא.

[10] מצודות.

[11] רד"ק.

[12] רד"ק.

[13] מצודות.

[14] רש"י. מצודות כתב שצור וצידון נמצאים בארץ פלשתים, וייתכן שכוונתו שהיו ערים נוספות על הערים שבצפון ארץ ישראל שנקראו גם הם בשם צור וצידון.

[15] מצודות.

[16] מצודות.

[17] מצודות. רד"ק ציין שהכפתורים היו אחיהם של הפלשתים כמובא בספר בראשית.

[18] רד"ק וכתב שבתחילה פרעה הכה את העיר ולאחר מכן נבוכדנצר השמיד אותה לגמרי.

[19] מצודות. רד"ק: הכוונה בעמק היא לממון, והריבוי נקרא "עמק". בהמשך כתב שייתכן שהיו בהם יושבי העמק.

[20] מצודות.

[21] מצודות.

[22] מצודות.

[23] רד"ק.

[24] רד"ק.

[25] מצודות.

[26] מצודות.

[27] מצודות.

[28] תרגום.

תהילים פרק ה

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק ה אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך
אוצר המקרא על התנך

יוסף ואחיו לפרשת וישב

מה הקשר בין כתונת הפסים לגלות? מדוע הפלה יעקב את יוסף ומדוע רצו אחיו להרוג אותו?
אוצר לדרך - אמונה

חרבות ברזל

תשובה לשאלה שנשאלתי לגבי השם חרבות ברזל
אוצר לדרך - אמונה

תהילים פרק ד

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק ד אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך
אוצר המקרא על התנך