במדבר פרק לד

ביאור ושננתם עם חלק מההערות לספר במדבר פרק לד'.

מערכת אוצר התורה - ושננתם | יא' אדר תשע"ח

במדבר פרק לד

(א) וַיְדַבֵּר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: (ב) צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם תצווה את בני ישראל ותאמר להם, כִּי אַתֶּם בָּאִים אֶל הָאָרֶץ כְּנָעַן כאשר אתם תיכנסו לארץ כנען,[1] זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּפֹּל לָכֶם בְּנַחֲלָה אֶרֶץ כְּנַעַן לִגְבֻלֹתֶיהָ זוהי הארץ שתיפול לכם לנחלה בתחומי ארץ כנען על ידי גורל. אלו הם תחומי הארץ, גבולות הארץ, שבהם יהיו נוהגות המצוות התלויות בארץ, וגבולות אלה ייפלו לכם לנחלה על ידי גורל[2]: (ג) וְהָיָה לָכֶם פְּאַת נֶגֶב קצה גבול הארץ הדרומי יהיה, מִמִּדְבַּר צִן עַל יְדֵי אֱדוֹם ממדבר צין שנמצא בצד הדרומי מזרחי של ארץ ישראל על יד ארץ אדום,[3] וְהָיָה לָכֶם גְּבוּל נֶגֶב הגבול הדרומי של הארץ בחלקו הדרום מזרחי יהיה, מִקְצֵה יָם הַמֶּלַח קֵדְמָה מזרחית לים המלח. ים המלח נחשב גם הוא חלק מארץ ישראל, ועכשיו מתארת התורה את גבול הארץ כאשר היא פונה לכיוון מערב: (ד) וְנָסַב לָכֶם הַגְּבוּל מִנֶּגֶב לְמַעֲלֵה עַקְרַבִּים גבול הארץ יסתובב מסביב למעלה עקרבים. כאשר הגבול יגיע אל מעלה עקרבים הוא יעשה עיקוף, וכך מעלה עקרבים נכלל בתוך גבולות הארץ,[4] וְעָבַר צִנָה קו הגבול יגיע אל מקום שנקרא לצין,[5] וְהָיוּ תּוֹצְאֹתָיו מִנֶּגֶב לְקָדֵשׁ בַּרְנֵעַ קצה הגבול יהיה דרומית לקדש ברנע,[6] וְיָצָא חֲצַר אַדָּר משם יעבור הגבול באלכסון עד למקום שנקרא חצר אדר, שנמצא צפונית מערבית לקדש ברנע,[7] וְעָבַר עַצְמֹנָה ומשם יגיע הגבול של הארץ למקום שנקרא עצמונה: (ה) וְנָסַב הַגְּבוּל מֵעַצְמוֹן נַחְלָה מִצְרָיִם הגבול יסתובב כשהוא יגיע אל עצמונה, כך שעצמונה תהיה חלק מארץ ישראל, ומשם יגיע הגבול לנחל מצרים, וְהָיוּ תוֹצְאֹתָיו הַיָּמָּה קצה הגבול בצדו הדרום מערבי יהיה בים התיכון[8]: (ו) וּגְבוּל יָם זה יהיה גבולו המערבי של ארץ ישראל, וְהָיָה לָכֶם הַיָּם הַגָּדוֹל הים התיכון יהיה הגבול שלכם בצד מערב, וּגְבוּל וכן האיים הקטנים שנמצאים מערבית לים התיכון נחשבים כחלק מארץ ישראל,[9] זֶה יִהְיֶה לָכֶם גְּבוּל יָם זה יהיה לכם הגבול המערבי של ארץ ישראל: (ז) וְזֶה יִהְיֶה לָכֶם גְּבוּל צָפוֹן זה יהיה לכם הגבול הצפוני של ארץ ישראל, והתורה משרטטת את הגבול מהצד הצפון מערבי כלפי הצד הצפון מזרחי, מִן הַיָּם הַגָּדֹל תְּתָאוּ לָכֶם הֹר הָהָר מהים התיכון ייצא הגבול צפונית מזרחית עד להר ההר: (ח) מֵהֹר הָהָר תְּתָאוּ לְבֹא חֲמָת מהר ההר ממשיך הגבול ללכת צפונית מזרחית, עד שהוא מגיע אל מקום שנקרא לבא חמת,[10] וְהָיוּ תּוֹצְאֹת הַגְּבֻל צְדָדָה הגבול מפסיק ללכת צפונית מזרחית במקום שנקרא צדדה. משם הגבול הולך רק מזרחה[11]: (ט) וְיָצָא הַגְּבֻל זִפְרֹנָה משם יגיע הגבול אל מקום שנקרא זפרון, וְהָיוּ תוֹצְאֹתָיו חֲצַר עֵינָן סוף גבול ארץ ישראל בצד הצפון מזרחי יהיה בחצר עינן, זֶה יִהְיֶה לָכֶם גְּבוּל צָפוֹן זה מה שיהיה לכם גבול צפון: (י) וְהִתְאַוִּיתֶם לָכֶם לִגְבוּל קֵדְמָה תטו את הגבול בצדו המזרחי,[12] מֵחֲצַר עֵינָן שְׁפָמָה מחצר עינן, שזוהי הנקודה הצפון מזרחית, ועד למקום שנקרא שפם, שנמצא דרומית יותר לחצר עינן: (יא) וְיָרַד הַגְּבֻל מִשְּׁפָם הָרִבְלָה משפם יורד הגבול למקום שנקרא רבלה, מִקֶּדֶם לָעָיִן הגבול עובר מזרחית לעין, ולכן גם עין נחשבת כחלק מארץ ישראל, וְיָרַד הַגְּבוּל הגבול ממשיך לרדת דרומה, וּמָחָה עַל כֶּתֶף יָם כִּנֶּרֶת קֵדְמָה הגבול נמצא מזרחית לים כנרת. כתף הוא המדרון התלול של ההר, והתורה אומרת שהגבול נמצא ממש מזרחית לחוף ים הכינרת: (יב) וְיָרַד הַגְּבוּל הַיַּרְדֵּנָה גבול הארץ ממשיך לרדת עד הירדן, וְהָיוּ תוֹצְאֹתָיו יָם הַמֶּלַח סוף הגבול בצדו המזרחי נמצא על ים המלח, זֹאת תִּהְיֶה לָכֶם הָאָרֶץ לִגְבֻלֹתֶיהָ סָבִיב אלו הם גבולות הארץ מכל הצדדים שלה: (יג) וַיְצַו מֹשֶׁה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל משה ציווה את בני ישראל, לֵאמֹר כך אמר משה בציוויו, זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּתְנַחֲלוּ אֹתָהּ בְּגוֹרָל זוהי הארץ שאתם תנחלו על ידי גורל, אֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק לָתֵת לְתִשְׁעַת הַמַּטּוֹת וַחֲצִי הַמַּטֶּה זוהי הארץ שה' ציווה לתת לתשעה וחצי השבטים שעוד לא קיבלו נחלה: (יד) כִּי לָקְחוּ מַטֵּה בְנֵי הָראוּבֵנִי לְבֵית אֲבֹתָם כיוון שמשפחות שבט ראובן כבר קיבלו את נחלתם בעבר הירדן המזרחי,  וּמַטֵּה בְנֵי הַגָּדִי לְבֵית אֲבֹתָם וכן קיבלו משפחות שבט גד את נחלתם בעבר הירדן המזרחי, וַחֲצִי מַטֵּה מְנַשֶּׁה לָקְחוּ נַחֲלָתָם וגם חצי שבט מנשה לקחו את הנחלה שלהם בעבר הירדן המזרחי: (טו) שְׁנֵי הַמַּטּוֹת וַחֲצִי הַמַּטֶּה שניים וחצי המטות (ראובן, גד וחצי שבט מנשה), לָקְחוּ נַחֲלָתָם מֵעֵבֶר לְיַרְדֵּן יְרֵחוֹ קֵדְמָה מִזְרָחָה לקחו את נחלתם בעבר הירדן שנמצא מזרחית ליריחו: (טז) וַיְדַבֵּר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: (יז) אֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר יִנְחֲלוּ לָכֶם אֶת הָאָרֶץ אלו הם שמות האנשים שינחלו בשבילכם את הארץ. כל נשיא היה מקבל את הנחלה של שבטו, והוא היה אחראי על חלוקת הנחלה בין בני השבט,[13] אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן: (יח) וְנָשִׂיא אֶחָד נָשִׂיא אֶחָד מִמַּטֶּה תִּקְחוּ לִנְחֹל אֶת הָאָרֶץ מכל שבט תיקח נשיא אחד שינחיל לשבטו את הארץ, שיחלק את הנחלה בין בני השבט[14]: (יט) וְאֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים לְמַטֵּה יְהוּדָה כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה: (כ) וּלְמַטֵּה בְּנֵי שִׁמְעוֹן שְׁמוּאֵל בֶּן עַמִּיהוּד: (כא) לְמַטֵּה בִנְיָמִן אֱלִידָד בֶּן כִּסְלוֹן: (כב) וּלְמַטֵּה בְנֵי דָן נָשִׂיא בֻּקִּי בֶּן יָגְלִי: (כג) לִבְנֵי יוֹסֵף לְמַטֵּה בְנֵי מְנַשֶּׁה נָשִׂיא חַנִּיאֵל בֶּן אֵפֹד: (כד) וּלְמַטֵּה בְנֵי אֶפְרַיִם נָשִׂיא קְמוּאֵל בֶּן שִׁפְטָן: (כה) וּלְמַטֵּה בְנֵי זְבוּלֻן נָשִׂיא אֱלִיצָפָן בֶּן פַּרְנָךְ: (כו) וּלְמַטֵּה בְנֵי יִשָׂשכָר נָשִׂיא פַּלְטִיאֵל בֶּן עַזָּן: (כז) וּלְמַטֵּה בְנֵי אָשֵׁר נָשִׂיא אֲחִיהוּד בֶּן שְׁלֹמִי: (כח) וּלְמַטֵּה בְנֵי נַפְתָּלִי נָשִׂיא פְּדַהְאֵל בֶּן עַמִּיהוּד: (כט) אֵלֶּה אֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק לְנַחֵל אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ כְּנָעַן אלו הם האנשים שה' ציווה את משה למנות כדי להנחיל את ארץ ישראל לבני ישראל[15]:

 

[1] אונקלוס. לגבי ה' שנמצא לפני המילה ה', כתב א"ע שכך דרך הכתוב. רמב"ן: הארץ שנקראת ארץ כנען.

[2] אונקלוס + רש"י. בהסברו השני כתב רש"י שהסיבה שכתוב שהארץ נפלה לפני בנ"י היא מכיוון שבשעת כיבוש הארץ, הפיל ה' את שריהם של שבעים האומות מהשמים וכפתן לפני משה. ספורנו: לפני כיבוש הארץ, הארץ נפלה בגורל לפני בני ישראל.

[3] רש"י.

[4] רש"י.

[5] רש"י.

[6] רש"י.

[7] רש"י.

[8] רש"י.

[9] רש"י.

[10] רש"י.

[11] רש"י.

[12] רש"י.

[13] רש"י.

[14] רש"י.

[15] רש"י.

תהילים פרק ה

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק ה אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך
אוצר המקרא על התנך

יוסף ואחיו לפרשת וישב

מה הקשר בין כתונת הפסים לגלות? מדוע הפלה יעקב את יוסף ומדוע רצו אחיו להרוג אותו?
אוצר לדרך - אמונה

חרבות ברזל

תשובה לשאלה שנשאלתי לגבי השם חרבות ברזל
אוצר לדרך - אמונה

תהילים פרק ד

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק ד אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך
אוצר המקרא על התנך