יהדות אינה גזענות

האמונה שעם ישראל הוא עם סגולה אינה סותרת את התנגדות היהדות לגזענות

מערכת אוצר התורה | ב' אב תשפ"ב

יהדות אינה גזענות

הקדמה 

          לעיל ראינו שעם ישראל הוא עם הסגולה. כמו כן ראינו את תפקידו של עם ישראל בעולם כעם שאמור לאחד את כל הכוחות שיש בכל העמים. פעמים רבות (לצערנו גם אצל אנשים מקרב העם היהודי) נשמעת הטענה שהיהדות היא גת גזענית ומתבדלת המתנשאת מעל העמים האחרים. בשורות הבאות נשתדל להתמודד מעט עם טענה זו.

 

הסברי הרב יחזקאל סופר

          לעיל, בפרק העוסק בארץ ישראל, ראינו שלתחיית עם ישראל בארצו ובניין בית המקדש יש משמעות לכל העולם כולו. עם ישראל בהיותו הלב באומות כדברי ריה"ל שראינו לעיל, מהווה את מקור החיים של העולם כולו, ולא רק של הלב. בספר "לדעת להאמין", מתמודד הרב יחזקאל סופר שליט"א עם הטענה שיש גזענות בטענה שעם ישראל הוא העם הנבחר. הרב סופר מפריך טענה זו בשלשה אופנים, וכך הוא כותב בדבריו (לדעת להאמין עמ' 73):

 

ישנם המסרבים לקבל את ההנחה בדבר סגולתיות האומה היהודית, מפני ריח הגזענות הנודף ממנה, דבר המפר את אופנת השוויון ההומניסטי, מעניק עליונות סגולתית יומרנית לגזע מסוים באנושות, ומעורר בכך אסוציאציות בלתי נעימות. ברם, מי שמבין את המושג "עם סגולה" והמושג "גזענות" במשמעותם המדויקת, אינו מסוגל לערוך השוואה ביניהם.

ראשית, גזענות היא מושג ביולוגי, המסווג את יצורי האנוש למחלקות גנטיות מוחלטות, ואין שום אפשרות לבן הגזע המונולוגי לשנות סיווגו הגנטי ולהיות לבן הגזע הארי. כנאמר: "היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו". זאת בניגוד לעם סגולה, שהוא מושג נפשי, מושג המתאר עם שיש בו נשמה אלוקית לצורך ייעודו בהיסטוריה. כל אדם בעולם, מכל גזע ומכל דת ומכל מין שירצה גם הוא בייעוד האלוקי הנשגב, יכול לעבור "גיור כהלכה" ולהפוך ליהודי ממוצא אינדיאני, לדוגמה. אפשרות הגיור היא המוכיחה שאין זו תורת הגזע.

שנית, גם הגזענות הקלאסית לא הייתה פסולה, אילו הייתה עובדה אובייקטיבית מוכחת, ואילו לא נוצלה לרעה על ידי הוגיה. הגזע הארי מעולם לא הוכח בצורה מדעית אובייקטיבית כגזע העליון. (אדרבה ...) וגם לו הוכח כגזע עליון, אין זה מחייב השמדת גזעים אחרים ודיכויים ...

הוסף לכך שאין היהדות קוראת חלילה להשמיד את הגזעים שאינם סגולה, או לנצלם ולשעבדם לעם אדונים. אדרבא. הכרת הסגולה איננה פריבילגיה, אלא דרישה מחייבת של ייעוד אלוקי שמוטל עלינו ליישמו על מנת להיות אור לגויים, וללמדם כיצד ייטלו אף הם חלקם בתכלית האלוקית למענה נברא העולם. גזענות היא תנועה אנטי אנושית וסופה שואה. עם סגולה – לב האנושות וסופו ישועה ...

 

          נסכם את דבריו של הרב סופר שליט"א שהסביר שיש שלש סיבות לכך שכאשר אנו טוענים שעם ישראל הוא עם סגולה, אין בכך גזענות:

  • הטענה שעם ישראל הוא עם סגולה אינה טענה ביולוגית, אלא טענה נפשית. לכן, אדם שלא נולד יהודי יכול להתגייר ולהצטרף גם הוא לעם הסגולה.
  • גזענות היא טענה שאינה מוכחת ואילו היות עם ישראל עם סגולה היא טענה מוכחת. (בדבריו הרב סופר מוכיח את היות עם ישראל עם סגולה בכך שהוא שרד את כל הפורענויות שעברו עליו – כדברי מרן הרב זצ"ל שראינו לעיל).
  • היותנו עם סגולה איננה פריבילגיה, אלא אחריות כלפי העולם כולו. איננו מחפשים הנחות כלפי עצמינו ולהשפיל עמים אחרים, אלא אנו רוצים לתקן את העולם במלכות ש-די, על ידי הקרנה על האומות האחרות.

 

תכונות עם ישראל

          ראינו לעיל בדבריו של הרמב"ם, שיש לעם ישראל תכונות הנובעות מהיותו עם סגולה. ברצוננו לרכז את התכונות בהם מגדירה התורה את עם ישראל, ולצורך הדבר ניעזר בדברים המובאים בשמו של הרצי"ה קוק זצ"ל (שיחות הרצי"ה, בראשית, עמ' 38):

 

רבינו הרבה להזכיר את חמשת התכונות של עם ישראל, חמש מידות ישראל היסודיות, חמש מדרגות המעלים בקודש.

 

          בדברים שם מוזכרים חמש תכונות יסוד שיש לעם ישראל:

  • רחמנים.
  • ענווים.
  • מאמינים.
  • נביאים.
  • קדושים.

בדברינו, לא נדון בחמש התכונות האלה בהרחבה, אם כי הם נידונים לאורך ספרי אוצר לדרך. ישנה תכונה נוספת שאינה מופיעה בדברי הרצי"ה וכתובה בתורה, ולכאורה היא אינה "מחמיאה" לנו: עם קשה עורף. בשורות הבאות נבאר שגם תכונה זו, ככל התכונות הישראליות, מקורה בקודש. לצורך ההסבר נביא את דבריו של המהר"ל (נצח ישראל, יד):

 

וכבר התבאר בראיה ברורה כי הנפש גובר בישראל. וזה נודע מן המידה הפחותה שבישראל, שהעיד עלינו יוצרנו "כי עם קשה עורף אתה", רוצה לומר: שהם בלתי מקבלים תוכחה, ואינם שומעים מוסר, והם עם קשה עורף. ודבר זה בשביל שאינם חומריים, שהחומר בלבד הוא מקבל התפעלות. ולא כן דבר שהוא כמו הצורה בלבד, שהוא עומד קיים ואינו מתפעל. ולפיכך ישראל הם עומדים במידתם, ואינם מתפעלים לקבל תוכחה. ועוד אמרו ז"ל כי ישראל הם העזים שבאומות. וזה מפני כי כל זה יש לו כח הצורה. ועוד האריכו עליהם במסכת ביצה שהם עזים כמו אש. וכל זה מפני שהם נבדלים מן החומרי, כי האש – שהוא להב – אין בו גוף, והוא קשה וחזק, וכך הם ישראל שאינם חומריים, לכך הם קשים לקבל התפעלות. ואילו האומות הם קלים להתפעל, ולקבל תוכחה ומוסר.

 

          השינוי שיכול להתרחש בכל דבר שבעולם הוא מכח היותו חומרי. ככל שדבר יותר רוחני, הוא אינו יכול להשתנות. קשיות העורף גורמת לעם ישראל להימנע מלקבל תוכחה (ובהמשך דבריו המהר"ל מסביר שאומות העולם פתוחות יותר לקבל דברי תוכחה משום שהן חומריות יותר – יונה ידע שאנשי נינוה יקבלו את דברי התוכחה שלו), אך ביסודה היא תכונה אלוקית, שנובעת ממידה רוחנית. אין הסבר זה פוטר את עם ישראל מלהיענש על אי קבלת דברי התוכחה של הקב"ה והוא רק נועד להסביר שכמו כל תכונה שקיימת בעם ישראל, גם תכונה זו, של קשיות עורף, מקורה ברוחניות ובאלוקיות.

 

 

תהילים פרק ה

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק ה אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך
אוצר המקרא על התנך

יוסף ואחיו לפרשת וישב

מה הקשר בין כתונת הפסים לגלות? מדוע הפלה יעקב את יוסף ומדוע רצו אחיו להרוג אותו?
אוצר לדרך - אמונה

חרבות ברזל

תשובה לשאלה שנשאלתי לגבי השם חרבות ברזל
אוצר לדרך - אמונה

תהילים פרק ד

ביאור אוצר המקרא לספר תהילים פרק ד אוצר המקרא הוא קיצור אוצר מפרשי התנ"ך
אוצר המקרא על התנך